donderdag 6 juni 2013

6/6, verblijf in Owen Sound, 0 km.

Lekker aangelummeld vandaag.
Geen simkaartje gekocht immers voordat ik 40$ verbeld heb met mijn eigen provider...
BME kerk bezocht waarvan de eerste bouw door binnengekomen zwarte mensen is gedaan. Inmiddels is ie herbouwd en tanende. Kortom, vergeet die maar.
Nog wat aan kunst gedaan: de Tom Tomson galerie toont wat werkjes van hem. Hij is een beroemde Canadeese landschapschilder, lid van the Group of Seven en inderdaad kan hij ook mij bekoren.
Tot slot van de middag hadden we een boeiend gesprek met Blaine Courtney, hij is een rechtstreekse afstammeling van een slaaf die hierheen is gevlucht en zit een groepering voor die zich inzet voor emancipatie onder de titel Community Roots & Culture.
Hij kijkt nuchter tegen alles aan maar probeert heel de geschiedenis rond slavernij en Owen Sound als een van de eindbestemmingen van vluchtende slaven onder de aandacht te brengen, ook van de jeugd. Ik mocht het gesprek opnemen en kan dat wellicht goed gebruiken als het ooit tot uitwerking van dit thema komt.
De generaties volgen elkaar snel op, dus een ervaringsdeskundige mag je nu niet meer verwachten. 
We worden verrast met opvouwbare flessen, T-shirts, petten en een tas van het laatst gehouden emancipatiefestival.
Morgen moeten die zaken aan en op voor de vertrekfoto die we Paulette van de VVV hebben beloofd.
Bij het eten wordt ineens een Nederlandstalig liedje gezongen door een gast hier. Het blijkt een Nederlander (80+) geweest te zijn die het verdomt om nog Nederlands te spreken,"ik heb toch niemand die het verstaat". Definitief geƫmigreerd dus.
Ik voorzie Thea d'r fiets nog van batterij gevoede voor- en achterlichtjes en hoop dat ze er werkend aan blijven hangen.
Van de eerder ontmoete Pete ontvangen we wat hints en tips, zelfs gpx-files, van een route naar Toronto. Ja, iedereen is geweldig behulpzaam.

2 opmerkingen:

  1. The Group of Seven? Wa's da? Wel een beetje achtergrondinfo ajb. Per slot van rekening wordt er niet gefietst, dus daar heb je tijd voor ;-)

    Dat de fiets alweer gelast is, betekent toch weer een geweldige opsteker. Zo'n fiets die gebroken is (ik spreek uit ervaring!) heeft iets tsja... nutteloos. Desondanks blijf ik van mening dat je een andere draadezel nodig hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb een link gemaakt in The Group of Seven voor hen die daarmee geholpen wensen te worden.

      Verwijderen